woensdag 23 januari 2013

De Drie Spinsters

Ergens in mijn boekenkast moet het te vinden zijn. Een prentenboek bestaande uit een paar losse beschadigde bladzijden waarvan ik nú het sterke vermoeden heb dat het een exemplaar is van de hand van Alice Becht-Dentz... maar waar....kan het nog even niet vinden, maar in die stapel kom ik een ander exemplaar tegen "De Drie Spinsters", één van de eerste exemplaren die ik zélf kon lezen. Werd ook nog voorgelezen...waarbij, grapje van mijn vader.....hij de woorden  'rood randje' al verhalend tot 'broodmandje' vertaalde. Zo'n fout in zo'n mooi boek moest natuurlijk worden verbeterd en nog maar net de schrijfkunst meester, werd de fout, persoonlijk én eigenhandig, verbeterd. Tot nog weer later...nieuw verkregen inzicht opnieuw tot ingrijpen dwong...broodmandje werd terug rood randje, het herstel werd wederom hersteld....
Tot mijn vreugde is het hele boekje ook op "Digitale Bibliotheek der Nederlandse Letteren"(DBNL) te vinden, kunt u het ook nog even inzien en lezen. Mocht dat nog niet voldoende blijken te zijn, ook "Het Geheugen van Nederland" kan het u laten zien!









Tot besluit dan de omslag van mijn eigen exemplaar, voor de duidelijkheid schreef ik erbij wie het waren: Tante Voetje, Tante Duimpje en Tante Tongetje, maar - foutje- dat moest eigenlijk Tante Lipje zijn! De moraal van dit verhaal? Elke gelijkenis met welke willekeurige 70 jarige dan ook, berust op toeval...net als in échte sprookjes!

Geen opmerkingen: